יום שני, 1 ביוני 2009

דקים - עיצוב ותכנון החצר

דקים - עיצוב ותכנון החצר
דקים הם משטחים העשויים מלוחות עץ דקים שבניהם מרווחים שמחוברים במחברים נסתרים או גלויים ומונחים מעל לתשתית מוגבהת בעלת מוקדי עיגון כמו בטון. המרווחים בין הלוחות מונעים עיוות מכוון שמדובר בחומר חי שמתפשט ומתכווץ בטמפרטורות משתנות. ההגבהה חשובה לצורכי ניקוז,ולהעברת צינורות אינסטלציה . תכנון נכון של דקים הוא המפתח לקבלת תוצר שיענה על הדרישות וישמור על מראה ותקינות לאורך זמן. כמו בכל תכנון, יש להגדיר באופן מדויק מהן הדרישות והציפיות מהדק. כמו למשל, מהי רמת השחיקה הצפויה מהמדרך, מהו מקום ההתקנה המיועד: האם מדובר בסביבה רטובה או יבשה, בחלל פנימי או חיצוני, האם בשימוש חיצוני ייתחם הדק בצמחייה כלשהי, ואיזה עומס עתיד לשאת המשטח מבחינת הריהוט שיוצב עליו. הדברים שיש לקחת בחשבון הם התקנת נקודות חשמל, ברזים, צנרת מים, נקודת גז, שיפועים המאפשרים ניקוז מושלם ועוד. במקרים בהם מדובר במשטח המשולב על גג או מרפסת, יש לוודא שהנתונים הקונסטרוקטיביים שלהם מתאימים לשאת את כובדו, על מנת שלא ייווצר עומס יתר העלול להביא לקריסה.
פרגולה מעץ: לדק המצוי בחוץ וחשוף לשמש רצוי להוסיף פרגולה שהיא מבנה של עמודים שמעליהם חומר חיפוי כלשהו במטרה להצל על היושבים במהלך היום, ובמידה מסוימת גם להגן עליהם מפני לחות מהבילה של ערבי קיץ. כאשר מתכננים דק שעליו פרגולה יש להגדיר צרכים, על מנת לבחור את בחומרים המתאימים ביותר. רצוי שהפרגולה תוכל לתת מענה גם לימים גשומים וכמובן יש לשמור על אמירה עיצובית הרמונית של דק ופרגולה המצילה עליו. בשלב התכנון צריך לבדוק היטב אם קיימים שקעים או בליטות בסביבה המיועדת למיקום הפרגולה. לבניית הפרגולה יכולים לשמש חומרים שונים, בניהם עץ: מספיק להשתמש בעץ פשוט וזול יותר כמו אורן וכמו כן שימוש באיפאה, או באלון גושני, הוא אפשרי כמובן, אם כי מדובר על אפשרות יקרה יותר.
חיפוי: אחת המגמות הבולטות בתחום זה היא שימוש בחומרי חיפוי טבעיים שמעניקים חזות פראית וטבעית, כמו גלילים של במבוק, ענפי ערבה ואיקליפטוס וחומרים טבעיים נוספים, אשר נאגדים בחוטי ברזל לכדי גליל ובפריסה הופכים למשטח המקרה את הפרגולה. בנוסף קיימים גם מוטות מבמבוק, בקטרים שונים שיכולים לשמש כעמודי תמיכה במקום עץ. חשוב לציין שכל חיפוי שאינו גג בנוי, מומלץ לכסות בסנטף שהוא משטח פולי קרבונט עמיד המסנן קרינה ומגיע בגוונים שונים. משטח זה מונע רטיבות ושחיקה של חומר החיפוי שנבחר.
חשוב: בעת שילוב דק ופרגולה על גג או מרפסת, יש להתחשב בכובד המבנה הכולל שלא יעלה על העומס המותר, דבר העלול להוביל אפילו לקריסה. העומס השימושי המותר בדרך כלל הוא עד 200 קג למ"ר . אם בנוסף לדק ולפרגולה אתם מוסיפים אדניות, אדמה, בריכות דגים וכד'''' – עומס המשקל על כל מ"ר הופך לרב יותר מהמקסימום מהמותר ועליכם לתת על כך את הדעת עוד בשלב התכנון .
הפרגולות תופסות נפח, אך הן דקורטיביות וניתן לשלב בהן צמחייה, מטפסת בנוסף יש לזכור שהנטייה לשתול צמחים מטפסים נושאי פרי כמו גפן, מייצרת, מלבד מראה נאה, גם אפשרות של נשירת פרי ומשיכה של חרקים ומזיקים. הפרגולה אינה רק אלמנט המורכב מעמודים וחיפוי, אלא גם מאפשרת גישות עיצוביות רבות. כמו פרגולה הכוללת עמודי עץ כהים עם גג או פרגולת מתכת המשולבת בדק בצבע אפור עם רהוט בהיר, שיתאימו לבית בעלי קו מינימליסטי ונקי. רגלי מתכת, גם הן אפשרות מעניינת לבניית פרגולה מנותקת ממבנה הבית.
אפשר למצוא אינפורמציה נוספת באתרים: עיצוב וכן ריצוף ואמבט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה